ISSN 2692-3912

AGRADECIDAS SEÑAS: CALL FOR PAPERS 2025

Deadline for submissions: September 2024 to July 2025

 University of Texas—Permian Basin (Host)

University of Copenhagen

Wayne State University

Kore University of Enna (Italy)

University of Tromsø (Norway)

Metropolitan State University of Denver

Universidad Autónoma de Chihuahua (UACH)

Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM)

Concept Note:

Agradecidas señas: A Journal of Literature, Culture & Critical Essays is a bilingual (Spanish/English), peer-reviewed, academic journal based at the University of Texas—Permian Basin. Following the achievement of this issue, we welcome submissions for our fourth annual issue, to be published in summer 2024. We invite contributions that draw on (but are not limited to) ecocriticism, cultural studies, philosophy and literature, political theory, and cinema. We are particularly interested in submissions that are interdisciplinary in nature, and which bring language research into dialogue with historical, philosophical, economic, and political questions.

Agradecidas señas also welcomes translations from Spanish languages into English (or vice versa), particularly texts that have not been previously published. And this journal will also open a section for graduate students to publish their essays — upon recommendation by their professors.

Contributions should be accompanied by a 200-word abstract and a brief biography.

Submissions should be written in Spanish or English, be between 5,000 and 8,000 words in length, and follow MLA style or other citation style books, such as APA and Chicago. To view our full author guidelines and editorial policy, please visit our website: www.agradecidassenas.com

CALL FOR PAPERS Deadline for submissions:

September 2024 to July 2025

Submission for Academic Papers: journal@agradecidassenas.com

Agradecidas Señas: A Journal of Literature, Culture & Critical Essays es una revista académica bilingüe (español/inglés), cuyos trabajos se ajustan a un proceso de revisión por pares, con sede en la Universidad de Texas—Permian Basin. Tras el logro de este número, damos la bienvenida a las presentaciones para nuestro cuarto número anual, que se publicará en el verano de 2024. Invitamos contribuciones que se basen en (pero no se limitan a) la ecocrítica, los estudios culturales, la filosofía y la literatura, la teoría política y el cine. Estamos particularmente interesados en presentaciones que sean de naturaleza interdisciplinaria y que pongan la investigación del lenguaje en diálogo con cuestiones históricas, filosóficas, económicas y políticas.

Agradecidas Señas también agradece las traducciones del español al inglés (o viceversa), en especial de textos que no hayan sido publicados previamente. Y esta revista también abrirá una sección para que los estudiantes de posgrado publiquen sus ensayos, por recomendación de sus profesores.

Las contribuciones deben ir acompañadas de un resumen de 200 palabras y una breve biografía.

Las presentaciones deben estar escritas en español o inglés, tener una extensión de entre 5000 y 8000 palabras, y seguir el estilo MLA u otros libros de estilo de citas, como APA y Chicago. Para ver nuestras pautas completas para autores y nuestra política editorial, visite nuestro sitio www.agradecidasenas.com

La amistad…

La amistad, como una de las relaciones humanas más fundamentales, ha experimentado transformaciones significativas a lo largo de la historia. La evolución de la amistad desde sus primeras manifestaciones en las sociedades antiguas hasta su configuración en la era posmoderna ayuda a comprender buena parte del comportamiento humano y la manera en que el hombre ha establecido alianzas, pactos y relaciones edificantes con sus semejantes, teniendo presente el contexto social, cultural y tecnológico para meditar sobre sus significados actuales.

En las sociedades antiguas, la amistad estaba profundamente enraizada en contextos específicos como la política, la educación y la comunidad. Los filósofos griegos y los pensadores romanos (Aristóteles, Platón, Cicerón) coincidieron en que la amistad es una virtud determinante en la vida ética y en la formación del carácter.

El sociólogo Francesco Alberoni, que antes de entrar a fondo en sus reflexiones, oportunamente, formula la pregunta retórica de si existe la amistad en el mundo contemporáneo, y de inmediato considera que es un sentimiento humano motivado por un impulso grande o pequeño que busca la perfección. Si el enamoramiento es perfecto desde el principio, Alberoni, para diferenciar, puntualiza que la amistad tiende hacia la máxima experiencia porque, junto con la práctica, tiene en mente un ideal, una utopía.

La transición a la posmodernidad ha traído consigo cambios significativos en la manera en que se experimenta y se valora la amistad, de acuerdo con el también sociólogo Zygmunt Bauman. La llegada de las redes sociales y la tecnología digital ha transformado la formación y el mantenimiento de las relaciones amistosas, permitiendo una conectividad global instantánea, pero también, de un modo inevitable, desafía la profundidad y la estabilidad de estas conexiones, generando ansiedad y desconfianza.

La amistad, con el trascurrir del tiempo, ha dejado de poseer valores sólidos. La que se práctica en las redes sociales, siguiendo al sociólogo polaco, se constituye de valores volátiles e impalpables. La diferencia entre un modo de amistad y otro puede ser la perdurabilidad. La amistad líquida es tan efímera como la flor del cerezo. La correspondencia y la proporción emotivas que le dan sentido a los valores que fortalecen este vínculo humano (lealtad, simpatía, aprecio, solidaridad y confianza), puede explicarse químicamente como si de un milagro se tratara. Ser amigos es un milagro; ser enemigos es una revancha.

Por tanto, este número de la revista Agradecidas Señas no puede soslayar el revés de la amistad. La enemistad entre escritores, para delimitar esta experiencia, ha sido un fenómeno recurrente a lo largo de la historia literaria. Evidencia rivalidades personales, diferencias ideológicas o disputas profesionales. Estas enemistades influyeron en la carrera de los autores y también en la percepción de sus obras; y para los biógrafos, sin descontar la morbosa curiosidad de los lectores, esos episodios notables, unos más prolijos que otros, han pasado a formar parte de la memoria literaria.

La animadversión entre Góngora y Quevedo, como la de Cervantes y Lope, son ejemplos de enemistades ponzoñosas y desgastantes. De la hostilidad se asoma lo que podría ser la base de la poética de la enemistad, que, bien vista, y desde un acercamiento filosófico, permite la reflexión para trazar los límites de lo justo y lo injusto; incluso, para poder reafirmar una creencia o cierta identidad, es decir, un catalizador de cambios personales.

Valle-Inclán era capaz de insultar a Benavente con tan solo escuchar su nombre y Schopenhauer vociferaba deseando pegarle un tiro a Hegel por charlatán: “en la injuria hay un elogio implícito” (Sáenz Hayes 67). Durante el siglo XX, sin excepción en las llamadas literaturas nacionales más dominantes, la enemistad entre escritores va más allá de lo literario, como los casos de Naipaul y Theroux, Paz y Fuentes, Camus y Sartre, Vargas Llosa y García Márquez. Alrededor de esas pugnas, un manto de silencio cae en algunas de ellas. Si de la rivalidad ha brotado un poco más de información para esclarecer las causas de esos viejos agravios, es para advertir que la fractura fue por culpa de estas pequeñeces que juegan un papel decisivo en las relaciones humanas: malentendidos, desilusiones, traiciones e incomprensiones. Si hay amistades que se padecen, entonces los enemigos cumplen la función complementaria de ser los contrapesos emocionales.

El poeta mexicano José Emilio Pacheco describe en unos cuantos versos la crisis y caída de un vínculo humano decisivo que le da sentido moral a la vida misma:

Amistad

No lo tomes a ofensa, ya me voy.
Ya nunca más conversaremos. Termina
Un vínculo tan frágil como el amor: la amistad
Que nunca es un proceso sino un instante.

Y nada te reprocho. Te agradezco
Lo que aprendí, lo que debo.
Jamás traicionaré esa memoria.

Por desgracia el viaje en común
Llegó hasta aquí y cada uno
Baja del metro en la estación que le toca (79).

Complace a la revista Agradecidas Señas anunciar la convocatoria para la recepción de artículos para nuestra próxima publicación dedicada al tema de la amistad (y su lado opuesto). Es una invitación a todos/as los/as interesados/as a contribuir con sus reflexiones, poemas, cuentos, reseñas, investigaciones y perspectivas sobre este vínculo humano fundamental. Áreas de interés incluyen, pero no se limitan a:

a) La amistad en diferentes contextos culturales e históricos.
b) La amistad en la literatura y el arte.
c) La evolución de la amistad en la era digital y posmoderna.
d) Aspectos filosóficos y sociológicos de la amistad.

CALL FOR PAPERS Deadline for Submissions: September (2024) to July (2025)
Submission To: journal@agradecidassenas.com

Referencias

Alberoni, Francesco. La amistad. Trad. Beatriz E. Anastasi de Lonné. Gedisa, 1998.
Bauman, Zygmunt. Modernidad líquida. Trad. Mirta Rosenberg. FCE, 2003.
Cozarinsky, Edgardo. Museo del chisme. Emecé, 2005.
Pacheco, José Emilio. Como la lluvia. Era, 2009.
Safranski, Rüdiger. Schopenhauer y los años salvajes de la filosofía. Trad. José Planells
Puchades. Tusquets, 2008.
Sáenz Hayes, Ricardo. De la amistad en la vida y en los libros. Espasa-Calpe, 1942.

Friendship…

As one of the fundamental human relationships, friendship has undergone significant transformations throughout history. The evolution of friendship—from its first manifestations in ancient societies to its configuration in the postmodern era—helps us understand much of human behavior and the way in which humans establish alliances, pacts, and edifying relationships between peers. It prompts us to take into consideration specific social, cultural, and technological contexts when we ponder on the current definitions and significance of friendship.

In ancient societies, friendship was deeply rooted in specific contexts such as politics, education, and community. Both Greek philosophers and Roman thinkers (Aristotle, Plato, Cicero) agreed that friendship is a determining virtue in ethical life and in the formation of character.

In his study of friendship, Italian sociologist Francesco Alberoni prefaces his in-depth reflections with the appropriately formulated rhetorical question of whether friendship exists in the contemporary world, and immediately postulates that it is a human sensibility motivated to a varying degree by the impulse to seek perfection. When differentiating between love and friendship, Alberoni specifies that to fall in love is to experience perceived perfection at the start, while friendship is an evolution through practice towards an apex which is an ideal, a utopia.

According to another sociologist, Polish scholar Zygmunt Bauman, the transition to postmodernity has brought significant changes in the way friendship is experienced and valued. The advent of social media and digital technology has transformed the formation and maintenance of friendly relationships by enabling instant global connectivity; at the same time, inevitably, it challenges the depth and stability of these connections, generating anxiety and mistrust.

With the passage of time, friendship has ceased to possess solid values. What is practiced on social networks, according to the Polish sociologist, is made up of volatile and intangible values. The difference between one type of friendship and another can be durability. Fluid friendships are as impermanent as cherry blossoms. The emotional exchange and reciprocity that give meaning to the values ​​that strengthen this human bond (loyalty, fondness, appreciation, solidarity, and trust) can be described as a chemical miracle. Being friends is a miracle; being enemies is retribution.

Therefore, this issue of the magazine Agradecidas Señas cannot ignore the flip side of friendship. The enmity between writers, for example, has been a recurring phenomenon throughout literary history. It highlights personal rivalries, ideological differences, or professional disagreements. These feuds influenced the authors’; careers and the perception of their works. And for biographers—also considering the morbid curiosity of the readers—those notable episodes, some more verbose than others, have become part of literary memory.

The animosity between Góngora and Quevedo, like the one between Cervantes and Lope de Vega, are examples of poisonous and exhausting antagonism. Out of hostility emerges what could be the basis of the poetics of enmity. Properly viewed from a philosophical perspective, it allows space for reflection on where to draw the line between what is fair and what is unfair. It even serves to reaffirm a certain belief or identity – that is, it acts as a catalyst for personal changes.

Ramón del Valle-Inclán was ready to insult Jacinto Benavente prompted only by hearing his name. Schopenhauer loudly announced his desire to shoot Hegel for being a charlatan. “in insult there is implicit praise” (Sáenz Hayes 67). During the 20th century, without exception, in the realm of the so-called most dominant national literatures, the enmity between writers goes beyond the literary. Such are the examples of Naipaul and Theroux, Paz and Fuentes, Camus and Sartre, Vargas Llosa and García Márquez. A cloak of silence falls around some of these clashes. When a bit more information emerges from certain rivalries, bringing to light the causes of old grievances, it illuminates the fact that fractures were due to the usual petty trivialities that play a decisive role in human relationships: misunderstandings, disappointments, betrayals, and misconstructions. If there are friendships that suffer, then enemies fulfill the complementary function of being emotional counterweights.

The Mexican poet José Emilio Pacheco describes in a few verses the crisis and fallout from a core human bond that gives moral meaning to life itself:

Friendship

Don’t take offense, I’m leaving.
We will never talk again. Thus ends
A bond as fragile as love: a friendship
Which is never a process but an instant.

And I blame you for nothing. I thank you
For what I learned, for what I owe.
I will never betray this memory.

Unfortunately, the trip together
Has come to an end, and each one
Will get off the subway at their own station (79).

The journal Agradecidas Señas is pleased to announce the call for submissions to be included in our next edition dedicated to the topic of friendship (and its opposite side). It is an invitation to all interested parties to contribute their reflections, poems, stories, reviews, research and perspectives on this fundamental human bond. Areas of interest include, but are not limited to:

a) Friendship in different cultural and historical contexts.
b) Friendship in literature and art.
c) The evolution of friendship in the digital and postmodern era.
d) Philosophical and sociological aspects of friendship.

CALL FOR PAPERS Deadline for Submissions: September (2024) to July (2025)
Submission To: journal@agradecidassenas.com

List of References

Alberoni, Francesco. La amistad. Trad. Beatriz E. Anastasi de Lonné. Gedisa, 1998.
Bauman, Zygmunt. Modernidad líquida. Trad. Mirta Rosenberg. FCE, 2003.
Cozarinsky, Edgardo. Museo del chisme. Emecé, 2005.
Pacheco, José Emilio. Como la lluvia. Era, 2009.
Safranski, Rüdiger. Schopenhauer y los años salvajes de la filosofía. Trad. José Planells
Puchades. Tusquets, 2008.
Sáenz Hayes, Ricardo. De la amistad en la vida y en los libros. Espasa-Calpe, 1942.