ISSN 2692-3912

AGRADECIDAS SEÑAS: CALL FOR PAPERS 2022

Deadline for submissions: Tuesday, July 26, 2022

 University of Texas—Permian Basin (Host)

University of Copenhagen

Wayne State University

Kore University of Enna (Italy)

University of Tromsø (Norway)

Metropolitan State University of Denver

Universidad Autónoma de Chihuahua (UACH)

Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM)

Concept Note:

Agradecidas señas: A Journal of Literature, Culture  & Critical Essays is a bilingual (Spanish/English), peer-reviewed, academic journal based at  the University of Texas—Permian Basin. Following the achievement of this issue, we welcome submissions for our second annual issue, to be published in summer 2022. We invite contributions that draw on (but are not limited to) ecocriticism, cultural studies, philosophy and literature, political theory, and cinema.  We are particularly interested in submissions that are interdisciplinary in nature, and which bring language research into dialogue with historical, philosophical, economic, and political questions.

Agradecidas señas also welcomes translations from Spanish languages into English (or vice versa), particularly texts that have not been previously published. And this journal will also open a section for graduate students to publish their essays — upon recommendation by their professors.

Contributions should be accompanied by a 200-word abstract and a brief biography.

Submissions should be written in Spanish and English, be between 5,000 and 8,000 words in length, and follow MLA style or other citation style books, such as APA and Chicago.  To view our full author guidelines and editorial policy, please visit our website: agradecidassenas.com

CALL FOR PAPERS Deadline for submissions: Tuesday, July 26, 2022

Submission for Academic Papers: journal@agradecidassenas.com

Tema:

Mujer y Poder

“¡Soy mujer, escúchame rugir!” Desde 1972, la canción de Helen Reddy Soy mujer /  I Am Woman ha condensado el dolor y la lucha, la duda y la autosuficiencia: un grito de emancipación que resuena para cada mujer individual y para el sexo femenino en general. ¿Qué efecto tiene el texto de esta canción hoy? ¿Se escuchó el rugido? ¿Es la leona tan poderosa como el león? O quién sabe, puede ser que la canción de Euritmics, Sisters Are Doing It For Themselves (1985), haya perfilado la victoria decisiva en la lucha por la igualdad de género (“el sexo inferior / tiene un nuevo exterior / tenemos doctoras, abogadas, políticos también / … las hermanas lo hacen por sí mismas / paradas en sus dos pies / y sonando a su propio ritmo”).

En 2022, en la época del movimiento #MeToo, las respuestas son múltiples y contradictorias. Se ha logrado mucho y aún queda mucho por alcanzar. ¿Cuántas olas de feminismo podemos contar hoy e importa saberlo? ¿Es relevante examinar las distinciones entre los feminismos existentes para diferenciar épocas, generaciones, prioridades, perspectivas y alcances? Para quienes ven su humanidad amenazada por actitudes hostiles a su seguridad, crecimiento, voz y realización: es una cuestión de supervivencia. Para quienes han visto cómo se abren puertas, cómo desaparecen obstáculos, cómo mejoran ambientes y cómo se hacen visibles las mujeres en el ámbito del poder político: es un tema de debate. Sin embargo, prácticamente todas las mujeres (ya sea que adopten o eviten deliberadamente el término “feminismo”, ya sea que elijan olvidar o recordar), tienen la experiencia de darse cuenta de que las consideraban inferiores, no como resultado de sus cualidades o carencias personales, sino simplemente por pertenecer a un determinado género sexual. Vale la pena preguntarnos qué dice acerca de la estructura subyacente de nuestras construcciones sociales el hecho de que los que están a favor de la equidad entre los sexos se ven obligados constantemente a desmantelar o disipar una serie predecible de equivalencias falsas:

Feminista = odia a los hombres
Defiende la liberación de la mujer  = odia a los hombres
Lucha por la igualdad de género sexual = odia a los hombres
Busca eliminar la violencia sexual  = odia a los hombres
Mujer de opiniones fuertes = odia a los hombres

 

No es de extrañar que cuando consideramos cómo la historia ha tratado a las mujeres que reclaman visibilidad y voz, es posible trazar una línea directa desde el silenciamiento de Ío, Echo, Penélope y Casandra en la literatura y mitos clásicos hasta la reacción frente a personas como Ángela Merkel, Hillary Clinton y Theresa May quienes atraen una agresividad peculiar por el hecho de asumir autoridad al hablar y al presentarse en público. Explorando esos paralelos en Women and Power (2017), la experta en estudios clásicos Mary Beard hace resaltar los fundamentos culturales de la misoginia y comenta que a las mujeres, de hecho, no se las percibe como parte de las estructuras del poder. Lo que suscita una pregunta muy relevante: ¿no deberíamos redefinir el concepto mismo del poder? Cuando se le entrevistó sobre el futuro del feminismo, Ai-jen Poo, directora de Caring Across Generations (una organización de apoyo social), comenta con razón que la política y las estructuras de poder dominadas por los hombres han sido juegos tipo “todo o nada”: para que uno obtenga más, otro debe tener menos; para que uno gane, otro debe perder. El valor de un componente se acumula mediante la devaluación de otro. Si se quiere romper el ciclo, lo opuesto a la política dominada por los hombres —y el futuro del feminismo— no son las estructuras de poder y la política centradas en las mujeres. Se necesitaría trascender a una tercera opción, “gano mientras tú ganas”, una teoría del poder basada en la multiplicación en vez de la sustracción. Sin duda, un ideal atractivo. ¿Es posible reconceptualizar el poder, convirtiéndolo de un sistema de dominación a un sistema de influencias mutuamente beneficiosas? ¿Cómo funcionaría la dinámica entre los sexos dentro de un sistema así? ¿Es posible salirse del círculo vicioso que nuestra especie ha creado a lo largo de su historia? ¿Cuáles son las repercusiones del legado dejado por el patriarcado? Invitamos a la participación en un foro abierto que aborde estas y otras cuestiones relacionadas con el tema de la mujer y el poder. Ensayos académicos, exploraciones filosóficas, así como expresiones creativas serán consideradas para este nuevo número monográfico de Agradecidas Señas.

Topic:

Women and Power

“I am woman, hear me roar!” Since 1972 Helen Reddy’s lyrics to I Am Woman have encapsulated pain and plight, self-doubt, and self-reliance: a cry of empowerment to each individual woman, and to womankind as a whole. How do these lyrics ring today? Was the lioness heard, is she as mighty as the lion? Was the 1985 Euritmics song Sisters Are Doing It For Themselves ringing in the final victory in the struggle for gender equality (“the inferior sex / has got a new exterior / we got doctors, lawyers, politicians too / … sisters are doing it for themselves / standing on their own two feet / and ringin’ on their own bells”)? In 2022, on the heels of the #MeToo movement, the answers are multiple, and contradictory. Much is achieved, and much is yet to be accomplished. How many waves of feminism can we count today? Does it matter? Is it relevant to examine the distinctions between feminisms as markers of different eras, generations, priorities, perspectives, and scope? For those who see their personhood bombarded by attitudes hostile to their own safety, growth, voice, and realization, it is a matter of survival. For those who have seen doors open, obstacles gradually disappear, environments change for the better, and women being visible in the realm of political power, it is a question of debate. Yet practically every woman—whether she embraces or pointedly avoids the term “feminism,” whether she chooses to forget or to remember—has that one story where she was made aware she was seen as less-than, not based on her personal qualities or shortcomings, but simply by belonging to a certain gender. What does it say about the base of our presuppositions, the underlying structure of our social constructs, that seemingly at every turn those in favor of equity must dispel a predictable series of easy equivalencies?

Feminist = hates men
Women liberation activist = hates men
Fighter for gender equality  = hates men
Seeks an end to gender violence = hates men
Outspoken female or non-male = hates men

 

It is no wonder that when we consider how history has treated women with a claim to visibility and voice, it is possible to draw a direct line from the silencing of Io, Echo, Penelope and Cassandra from classical literature and myth to the particular flavor of hostility towards the likes of Angela Merkel, Hillary Clinton, and Theresa May. When exploring these cultural foundations of misogyny, classicist Mary Beard remarks in Women and Power (2017) that women, indeed, are not perceived to be within the structures of power, and asks the most relevant question: isn’t it the concept of power that we need to redefine? When interviewed about the future of feminism, Ai-jen Poo, the director of Caring Across Generations, rightfully remarks that male-dominated politics and structures of power have been zero-sum games: for one to have more, another must have less. As value somewhere is gained by devaluation elsewhere, then for anyone to win, someone must lose. If the cycle is to be broken, the opposite of male-dominated politics—and the future of feminism—is not female-centered politics and power structures. Instead, it would imply moving beyond the zero-sum game to a third option, “I gain as you gain,” a theory of power built on multiplication rather than addition and subtraction. Certainly, and attractive ideal. Is it possible to re-conceptualize power from a system of dominance to a system of mutually beneficial influences? How would genders reposition themselves within it? Is it at all possible to jump out of the loop our species has created for the better part of its recorded history? What are the repercussions of the legacy left by the patriarchy? We invite participation in an open forum addressing these and any other questions related to the topic of women and power. Academic essays, philosophical explorations, as well as creative expressions are considered for this monographic issue of Agradecidas Señas.